2009-10-15

Skon vid bron

Ni som varit i närheten av familjen Kindevåg eller Kisa vet att i just nämnda samhälle finns det en skoaffär.
Och inte vilken skoaffär som helst, utan skoaffären i bestämd form singularis.

Det är bara där jag kan köpa skor till mig själv och mina knasiga fyrkantiga fötter.

Även barnen brukar ekiperas där, och så var fallet idag.

Två glada knattar med mig vid ratten i Toyotan styrde kosan de knappa 10 milen ner till Mormor. Och ja, ungarnas fötter fick nya fotbeklänader så de inte behöver frysa i vinter.

Min tanke när jag tänkte "vinterskor" var en likadan allvädersstövel som barnen hade förra vintern. Alla fem kusinerna var ägare av dyliga förra året, så experimentet var men andra ord lyckat! Vinterpjucksen var funktionella och godkäna av barn och mödrar. Så varför förstöra ett vinnande koncept??????

Den fanns till försäljning, men se att de små hade ställt in sig på annat! Så förutom försök att hitta rätt storlek av skodonen provades det kängor och "Pippistövlar". Barnen blev inte lottlösa! Morfar hade ett finger med i spelet...

Så glada i hågen tågade barnen ut ur affären med nya skor på fötterna och i en kasse låg de funktionella, trista, vardagliga, praktiska, varma, tvättbara stövlarna samt gympaskorna som tagit dem in i affären.

Yes, vintern får komma, vi är redo från hjässan ner till tårna!

Lek

I söndags berättade jag att vi fått kräftor. Nu sent om sider kommer fortsättningen:

Vid halvtiotiden på kvällen tog jag pannlampan, satte mig i bilen och åkte ner till trädgårdslandet. Så fasligt långt är det egentligen inte, kanske 400 m men är det kolsvart ute och isande vind är det latmasken som avgör: jag tog bilen!

Jag klafsade ut på gärdet och lokaliserade krondillen, klippte av stjälkar tills jag hade en rejäl bunt i näven. Tillbaka in i bilens relativa värme och så hem och ner med krondillen i kastrullen. Föreställningen kan börja:

De försökte smita de rackarna... men de lyckades inte!


Janne i färd med att...


...plocka kräftorna för transport...

...ner i det kokande vattnet.
Ingen skarp bild, men ni vet ju hur kräftor ser ut!?!?!?!?



Jag har inget som helst behov av att plocka med levande kräftor med mina bara händer. De låter läskigt och de kan nypas. Så därför bad jag min andra hälft om hjälp... men även han tog till hjälpmedel, min stekpincett!!!Alla sätt är bra utan de dåliga...

Enigt utsago blev de goda... :-)

Inga kommentarer: