2009-11-21

El, puts och sol

Igår hade jag bara ett litet inlägg om trafik, och det har en förklaring. När jag satt vid datorn för att skriva hade jag samtidigt telefonluren mot axeln. Vi väntade på svar från sjukvårsrådgivningen. Bakgrunden var följande:
En karl på andra sidan skogen hade bett Janne om hjälp eftersom hans tvättmaskin lagt av. Min make som är en godhjärtad människa fixade en ny dylig åt gubben. (Via blocket som så mycket annat.)

Eftermiddagen kom och far och son åkte över till vederbörande för att ordna till det hela. Eftersom vad jag kan förstå på beskrivningen var elsäkerheten inte förstaklassig i det gamla torpet, så fick Janne sig en riktig stöt och for bakåt och landade på rumpan.

Inte för att han pillade med elen inte (så pass mycket vett har han i skallen att han drar ur proppen ed innan han grejar med något). Det var när han med hjälp av en skiftnyckel skulle dra åt vattenslangen på baksidan av tvättmaskinen som blixten kom. Alltså måste det ha varit fukt där på något sätt.

Maken min var skärrad när han kom hem och jag kollade pulsen, lite snabb men regelbunden. Adrenalinpåslag efter chocken tänkte jag.

Ett telefonsamtal (efter ca 45 min i kö) till sjukvårdsrådgivningen bekräftade att han skulle in till akuten för att kollas upp. Så blev det också, svärmor var chaufför eftersom det var mitt i läggdags här för barnen. Allt visade sig vara ok, men läskigt var/är det med ström!

Idag har min gubbe köpt en jordfelsbrytare till den andre gubben och sett till att den kommit på plats mellan tvättmaskinen och eluttaget. Det är tur att det finns såna grejer!

Varning!




Ett normalt EKG


Idag har solen visat sig och det fick mig att sätta fart, både på mig själv och min andra hälft. Vi putsade alla fönster i huset! Visst var vi duktiga!? :-)
Janne tog utsidan och jag insidanav glasrutorna, och hej vad det gick undan! Det är så bra med treglasfönster!!! I köket skippade jag att öppna mina gamla tvåglasfönster, "det blir för kallt att ha dem öppna" resonerade jag. :-) Så nu är det bara att byta (och sy) gardinerna i nästa vecka. Jag vill ju gärna ha julgardinerna i köket uppsatta till första advent, så att man liksom hinner njuta av dem.

Måste bara lägga in ett litet obs här: Jag byter inte gardiner i alla fönster! Någon måtta får det allt vara på´t! :-)

1 kommentar:

pastorsfrun sa...

Oh, vilken tur att det inte blev något fel på gubben din. Otäckt med el!!!
Skönt att höra att ni mår bra! Kram