2009-12-16

"Se upp i backen, annars får du tusen hål i nacken!"

Nu har verkligen vintern kommit hit! Bitvis har vi massor av snö och där drivorna inte är stora utan mer obefintliga är det barmark. Så är det på slätten när nordöstan viner.

Drivbildningen är stark/stor både i vår trädgård och på vägarna. Nu efter några vintrar vet tom jag var det är dags att gasa på med bilen så att man inte fastnar i snön... :-)

Pulkaåkning från källartaket igår.

Full fart!

Svårigheter är till för att övervinnas!

Den här veckan ser gles ut vad gäller arbete, så jag pysslar lite här hemma istället. Det här med inköp! Det har hängt över mig lite grann att alla attiraljer till julbordet inte var hemfixade från stormarknaden, så igår skrev jag "notan". När allt väl var på pränt var inte listan så förfärligt lång ändå som jag befarat. Det är skönt när man konkretiserar sin stress och så blir i alla fall jag lite lugnare.

Idag efter frukost åtgärdade jag bristen på julskinka mm. Så skönt det var när jag med fullastad varuvagn gick mot utgången och klockan inte ens var 11! Det var några pensionärer och jag i hela affären. Lyx! Dessutom åkte jag helt ensam så det var verkligen smidigt att handla idag!
Nu har jag precis varit nere och tagit ut julskinkan ur ugnen, griljera den får jag göra ikväll när vi har varit och städat i missionshuset inför grötfesten på söndag. Tanken är att barnen från familjerna i vår grupp ska vara med när julkrubban mm görs iordning. Våra barn blev jätteglada att de skulle få följa med och "leka med..."

Förväntansfulla och uppspelta barn innan julfesten på dagis idag.



Som förälder blir man ju så glad att "fröknarna" fixar julfest med julmat, tomte och annat mys. Det är verkligen högtidligt när man lämnar dem denna dag, förväntan finns i luften och det pirrar nog i magarna på en del barn.

"Tomten" ger barnen paket som vi föräldrar får köpa så snällt och slå in till våra små.

Albin sa häromdagen att -"Hoppas jag inte får saxar av tomten i år, det fick jag ju förra året." Jag svarade med något om att jag skulle ringa tomten och säga det. I morse undrade sonen: -"Mamma, har du ringt tomten om saxarna?" Jo då, det hade jag. Och det var ju tur för i år fick de varsin legokorvgubbe!

1 kommentar:

Birgitta sa...

Hej! När du skriver om julfesten, så minns jag tiden när mina barn var små och förväntansfull. Nu är det barnbarnens tur. Det är väl skönt om du kan få en lite lugnare vecka före jul.
Kram Birgitta