2010-05-14

Svart på vitt

En helgdag mitt i veckan hade vi ju igår. Då tog vi det lugnt tillsammans med mina föräldrar och kusin Seth.


När vi åt vår grillade kvällmat pratade Pappa om att en man nere i Kinda som har en massa gamla foton. Om jag fattade rätt är de från typ 20- och 30-talet, och Pappas moster kunde identifiera i stort sett alla på korten. Dessutom vet hon vad som hänt de olika människorna och om de lever eller inte.

Det som förmodligen är lite unikt är att det finns en sådan massa kort från den bondbygden bevarade. Det var ju inte direkt någon digitalkamereteknik då...

Min Farmor var en hejare att ta kort! När jag var liten hade hon en lådkamera som hon tittade ner i med två linser på framsidan. Mycket spännande! Fast inte tyckte vi det var direkt nervkittlande att jämt bli fotade tillsammans med blommor i allmänhet och körsbärsblommor i synnerhet.

Tänk om hon hade haft en digitalkamera... hon kunde det där med bildkomposition!

Pappa hade en systemkamera när jag var barn, men nu för tiden är det Mamma som plåtar allt (till sin blogg).

Och ja, jo, jag tycker också det är roligt att ta kort...

Albin


Hanna

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Det är skoj att fota. därför har jag med tre kameror när jag går ut. Nästan alltid.
En stor canon 400 D.
en liten canon ixus 80IS och en liten Panasonic DMC-FX30.

Ja det är header jag gjorde i förrgår.
Om du vill kan jag hjälpa dig att göra en ny med. Har du en bild så sänd den till mig ska jag göra en ny.
Jag tycker det är kul att leka lite.

Nu är det nog dags att hoppe i loppekassa tror jag.
Kramen Synnöve.