2009-07-26

Välkommen!

Då var det dags för Bonnfrua i Skärstad att ge sig ut på bloggäventyr. Det är en tanke som legat i bakhuvudet ett bra tag eftersom flera i övriga i familjen redan bloggar på ett eller annat sätt.
Så nu gjorde jag helt enkelt slag i saken. Och kanske det får mig att använda kameran mer frekvent... det skulle ju inte skada om man säger så- :-)

Har ni tänkt på att det börjar bli sensommar, eller är det sen högsommar???? För inte kan det väl vara högsommar??? Skuggorna under träden har ju ändrat karaktär och färg, gräset har börjat liksom bli lite mer gröngult om ni vet vad jag menar?
Det var nästan så att jag förväntade mig att känna lukten av mogna äpplen idag. Men det var ju naturligtvis inbillning för än har ju inte "Olov gett kaka", så skörden av diverse grödor får vänta ett tag till. Erik gav ju ax så vem vet, snart kanske tröskan kommer fram för att skörda rågen till att börja med.

Jag tog med mig kameran ut för att leta (och leka lite med den) i trädgården efter vad som kan skördas nu. Vi har ju ett överflöd på träd och buskar i vår trädgård. Det blir väl lätt så när det är tredje till femte genrationen som bor på samma plats.




Svarta vinbär, de har börjat förädlas till saft men än finns det mycket kvar att plocka.


Hallon, eftersom jag flyttade om i hallonlandet förra hösten
blir det bara några enstaka bär i år, men de är goda!

Krusbär, barnen äter frekvent av denna buske.
I fredags fick den en kompis brevid sig med gula krusbär.


Björnbär, denna buske fick jag på morsdag för tre år sedan.
Nu har den fått fnatt och växer hur mycket som helst och är översållad av kart,
ett enda börjar mogna.



Körsbär, eller bigaråer heter det väl visst (om det nu stavas så?).
Barnen brukar bli kladdiga överallt när de ätit dessa bär.
// Bonnfrua



















































1 kommentar:

Lovisa sa...

Fridens potatis! Mysig blogg och välkommen till bloggvärlden :o) Vi konstaterade precis att du verkar ha en väldigt bra kamera för det var väldigt fina kort du hade tagit. Nu ska det bli spännande att se när Birgit börjar blogga också ;o) Det skulle vi vilja se! Tänk att kunna logga in på mortuta.blogg.se ;o) Ha det nu så bra och vi ser fram emot fler fina inlägg och många kort på barnen. Kram Lovisa, Marcus, Mia och Stefan och tre sussande barn