2009-08-01

Skärstadlördag

En lördag i augusti, den första av fem. Den första skördemånaden, men å andra sidan har det verkligen varit en skön sommardag idag. Så än får hösten hålla sig på avstånd ett tag till.


Jag tänkte ta med er på en rundtur på vad som händer här i Skärstad en vanlig lördag.

Gårdsbutiken är öppen.
Den sköter farmor Inger.



Lite av våra färska varor.
Kålrötter, rödbetor, potatis,
lök, krondill, persilja, grönkål, dill...



Min förmiddag ägnade jag åt "klädvård".
Det är verkligen något som aldrig tar slut!
Tvätta
hänga tvätt
vika tvätt
sortera tvätt
stryka tvätt
lägga in tvätt i sina lådor
och så börjar det om...



Men jag har rationaliserat, det är inte mycket i vår tvättunna som inte är 60 grader kulörtvätt!


Janne hackade grusgården!


Hackorna sitter bakom traktorn och om man tittar noga ser man dem. Ogräset har ju en förmåga att växa...



Hanna har lekt med grannflickorna nästan hela dagen.


Äter lite krusbär.



Farmor Inger ropade på mig att jag skulle hämta kameran;
hon hade aldrig sett en gren med så mycket vinbär i toppen förut.



Och så passade jag på att ta ett kort på Inger också.
Hon undrade om inte mamma ville komma och plocka lite...


Grillmästaren.
En riktig skön sommarkväll i "hörnet"!


Färskgjord pressgurka.
"Det är gôttere än halla, och tänk halla som är så gôtt!"
Vi lät oss väl smaka av farmors gurka.




En trött Albin som gör som morbror Marcus: Grimaserar!






























































Inga kommentarer: