2009-11-16

Barn, höst och rådjur.

Tyckte det var dags att visa lite bilder på barnen! Bloggen kom ju faktiskt till för att bla Mormor och Morfar skulle få se sina barnbarnsbarn lite oftare, på bild i alla fall. :-)

Så här kommer det bilder i långa banor...


Förra veckan fick vi räfsa bort löven,
vinden gjorde inte jobbet så bra åt oss i årsom vi hoppats på,
som jag skrivit om tidigare.


Det är inte lätt när räfsan är bra mycket längre än en själv!

Tid för lek:
Precis när kortet tagits kom grannen
förbifarnade på en sulky bakom en häst (han är travtränare)
och undrade om Albin blivit en älg!


Det bästa med lövhögar: Att få lek i dem!


Idag var barnen ute och "jobbade med pappa".
De hade någon syll och en liten slägga,
vad det hela gick ut på fattade inte jag riktigt. :-)

Vinterarbetande bonde: Reparationer av en plog!


Igår söndag hade vi besök och vi fick
detta underbara hjärta att hänga på dörren!


Som sagt: vi hade celebert besök igår från Stockholm. Jannes kusin med fru kommer varje höst för att inhandla vinterns förråd av potatis. En jättemysig tradition tycker jag!
Vi funderade på vad vi skulle bjuda "08-orna" på till lunch och valet hamnade på rådjurssadel. Det låter mer exklusivt än vad det är. Eftersom det finns en liten skogsplätt till gården så jagas det ju där. Som markägare får vi alltså del av villebrådet, dvs rådjurskött.

Det är inte den absoluta favoriten för mig, men det var smidigt att ta upp bitarna ur frysen. Fram med kokboken för att kolla hur man gör, för det är ju inte varje dag jag gör rådjurssadel precis! Boken föreslog att man skulle lägga lite "späck" uppepå köttet.

Jaha, funkar det med bacon???? Det var det närmaste "späck" min frys kunde uppbringa! Var tvungen att ringa Mormor för att fråga, hon brukar kunna sån´t här. Hon gissade på att det skulle funka så vi testade.

Och japp, det blev lyckat resultat! :-)
Får med mig lite rester i matlådan imorgon.
Vilken lyx!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag kollat bilderna gång på gång. Blir helt nosalgisk då jag ser dem. De påminner om min egen barndom, med liknande aktiviteter. I Berga var lövhögarna stora och helt underbara att leka i. Även om det är länge sedan, minns man.

Fint att ni lyckades med rådjurssadeln

Så säger vi grattis på Elisabet-dagen till Mor-Åsa och dottern Hanna, som också heter Elisabet
KRAM gammel-mormor

Marie sa...

Vi kämpar också med löv och sexåriga dottern är toppenbra på att både kratta och köra löv med skottkärra. Lika bra på att äta (eller laga) vilt är vi inte. Min man och hans pappa jagar och kommer hem med harar, vildsvin och fasaner. Fasanerna blir okej soppa, men de andra har jag svårt för. Det händer att de jagar rävar och schakaler också, men de djuren äter vi ju inte. Härom dagen kom döttrarna och jag hem efter en promenad i eftermiddagsmörkret och berättade om ett konstigt ljud vi hört bakom oss. Det visade sig vara ljudet av en schakal. "De jagar i grupp, som dinosaurerna i Jurassic Park, du vet," förklarade Goran och tillade på ALLVAR: "Vill ni att jag följer med nästa gång och tar med mig pistolen?". Läskigt!