2009-11-26

Nu tändas tusen juleljus...

Den (syftar på rubrikvalet) och andra julsånger sjöng vi på familjekören idag. Barn och vuxna sjunger ju tillsammans så det låter förvånansvärt bra! :-) Sockerbagaren fungerade utmärkt att sjunga, ungarna hängde med i text och melodi så det riktigt hördes!

På förmiddagen gick jag in i det som sedan gammalt kallas för "finrummet". Parkettgolv, hörnsoffa, matsalsgrupp från 40-talet samt linneskåp är hela inredningen. Inom parentes sagt har jag knyppeldynan framme där inne (någonstans måste man ju göra av den!) så egentligen borde det kallas "knyppelstudion".

Hur som helst, en adventsljusstake skulle placeras i ett av fönstren. En doft sökte sig upp genom näsan, vad var det? Hade jag glömt kaffe i muggen på bordet? Nej.
Sökandet fortsatte och luktsinnet tog mig in i hörnet där jag fann en svart hög av stinkande kattskit. Blä!

Då gick jag ut och sökte upp maken och informerade om att han hade jobb som väntande där inne när han tog lunchrast. Det visade sig att mattan under soffbordet var tvungen att storrengöras, så den slängde han bokstavligt talat ut. Undrar om det går att få den ren med högtryckstvätten???

Nu är alla ljusstakar och stjärnor på plats i fönstren. Personligen föredrar jag stjärnorna, de påminner liksom mer om Betlehem och den första julen.

Uppe på hallen har vi ett par specialare: i norrfönstret hänger en adventsstjärna anno 1972 som min Gammelmormor Mimmi har haft. När jag var liten hängde den i trappfönstret hos Mormor och Morfar, nu har den sin plats vid skrivbordet + att den syns från vägen!
I det södra vindögat hänger det en plåtvariant av stjärna som jag hittade i en garderob när vi renoverade huset. Den har varit Jannes mormors. Så vi omger oss med minnen kan man ju säga. :-)


Köksfönstret.

Julstjärnorna fungerar bättre med röda gardiner än de andra! Nu ser jag fram emt en lugn kväll med lite glögg och pepparkakor... får se om drömmen slår in! :-)

1 kommentar:

Mia sa...

Tack så mycket! =)
Fräscht med kattskit... Det är oftast roligt och härligt med katter, men inte alltid... Våra sätter sig i duschen och i handfatet och kissar ibland, så numera har vi alltid stängt till toan så att de inte kan göra det. Blä!
Kramar