2010-01-15

Blockerad väg

Barnen ska ju som alltid hämtas från dagis, men idag uppstod ett problem: De höll på att avverka några träd invid vägen så när jag hade ca 700 m kvar blev det stopp. Vägen var helt blockerad. Alternativen var att vända, åka ända hem för att ta en annan väg som blir uppskattningsvis en sisådär 1 mil längre eller helt enkelt promenera. Strök det första alternativet. Ställde bilen och trasslade mig bokstavligt talat igenom grenar/ris som låg på vägen för att komma fram.

Jag kom till dagis en aning försenad men jag hade ju ganska så giltiga skäl... Barnen var ute så det var bara att börja traska till bilen. De klagade inget utan knallade på i maklig takt. Ett problem kvarstod dock, bilen satt fast i snön, hjulen bara spann när jag försökte komma loss. Men som en skänk från ovan kom en av bönderna som bor där borta i krokarna samt en annan herre och de kunde putta loss oss. Albin var imponerad! Och jag med!!!

Det blev ett litet äventyr för barnen att få gå en sträcka och verkligen passera precis brevid en stor traktor med skogsvagn. Spännande!

Hur det går med skridskoåkningen?

Jodå, de har åkt på dagis ett par dagar och idag även här hemma.

Janne spolar is...


Övertalade maken (vilket inte var svårt) att spola en liten plätt i trädgården härom dagen, så nu har jag sett ungarna åka på vår egen lilla is.

Albin vill helst ha hjälp, men han står något sånär på skrillerna ialla fall. Hanna vill i vanlig ordning klara sig själv och kan "gå/åka" någon meter innan hon drullar på rumpan. :-) Ok, isen här hemma är inte perfekt och det tom lutar så de kan åka i en "nerförsbacke" men ändå... :-) Om bara batterierna i kameran kunde funka lite bättre skulle ni fått se barnen åka och när de fick hjälpa till att spola isen igen innan de gick in.


Snacka om lyckliga ungar!!!!!!!!!

1 kommentar:

Mor Tuta sa...

Får man blockera vägar så där? Kanske på landet??
Vilken lycka med is i trädgården. Hoppas få se lite piruetter snart..
och så kan ni kanske plocka rovor i trädgården i höst hi,hi, Kanske inte snällt skrivet men kunde inte låta bli.
kram,kram