2010-01-29

Ginglar

Visst är det konstigt att ett synintryck kan generera minnen som man har hört för många år sedan!?!?!? Ska försöka förklara vad jag menar:

I morse när jag skulle rengöra kamminen från aska osv fann jag kol i botten, alltså har jag koleldat! Bevis på koleldning.

Det är något som Mormor har sagt till Morfar hur många gånger som helst att inte göra! :-) Om elden får lite för lite syre blir det kol istället för aska, om jag fattat det hela rätt plus att det luktar lite speciellt ur skorstenen...

Sedan när det var dags att laga mat kom nästa "gingel" i huvudet: "Lagt kött ligger" sa vår hemkunskapslärare på 80-talet. Under den perioden hade Magnus Härenstam ett program som hette: "Lagt kort ligger". Varför kommer man ihåg sån´t? Förvisso är det kanske bra att inte vända kotletterna i pannan för många gånger, men ändå...

Men visst är det fascinerande hur minnet funkar!?

I går var vårt pusselprojekt halvt saboterat. Det låg bitar på golvet och ramen var kaputt.
Katterna... Försökte fixa ihop det, sedan kunde jag ta kattuslingen på bar gärning:
Vad vill du?

Asch, som att jag bryr mig...

4 kommentarer:

Mor Tuta sa...

Vilken passande låda för katten. Visst är de hjälpsamma de små liven.
Ha en skön helg.
Kram kram

Lovisa sa...

Sicken katt :o)

Lagt kort ligger var för övrigt mitt favoritprogram på tv på den tiden...

Kram och trevlig helg på er

Birgitta sa...

Vad trevligt att katten vill pussla också. Men det går inte riktigt som det ska alltid. Du får väl hjälpa till lite.
Önskar dej en mysig fredagskväll.
Kram Birgitta

Marie sa...

Äntligen en varelse som begriper hur man ska njuta av pussel! Det är ju goset i själva lådan som är grejen. Nu fattar jag varför det alls finns en marknad för de där grejorna.