2010-04-26

Vårspaningsmåndag

Nu behöver jag i alla fall inte leta särskilt mycket för att hitta vårtecken! Genom det öppna fönstret silar vårsolen in och mullret från traktorn som harvar...

Vårbruket är i full gång, snart är spannmålen färdigsådd, senare idag ska löken börja sättas (för hand) och dillen är redan sådd den första omgången, sedan är det potatisen.... och så småningom drar vi alla en suck av lättnad när allt är klart och skörden är bärgad och maskinerna inne. Oupps då är det november... nu ärdet ju fortfarande fortfarande vår!

Så kan livet te sig för en "bonnfru". Maken min odlar ju framförallt grönsaker och potatis, allt är KRAV-godkänt och därför mer arbetsamt än vanligt "sprutjordbruk". Men nu ska vi inte fastna i det, utan spana på våren:

Ekipage för att så spannmål.

Min vårspanargren, det har hänt lite under veckan som gått.


Har ju inget teleobjektiv därav den suddiga bilden, men fallskärmshopparna har kommit fram från sin vintervila.
De använder ju flygfältet neråt vägen, så vi brukar både höra och se dem när vädret tillåter hela sommaren!

Titta vad jag hittade: En smultronblomma!
Ok, de växer utmed söderväggen, men ändå!

För att följa vårens framfart i vårt avlånga land, klicka här så kommer du till hela deltagarlistan!

7 kommentarer:

Mejrams! sa...

Ja, jag som bor på landet uppskattar när grannarna runtomkring kör igång med vårbruket. Gillar ljudet av traktorer, det hör landet till liksom./Kram Merja

Hemmafruns hörna sa...

Å vad härligt! Jag önskar att jag bodde i närheten och kunde köpa potatis och grönsaker direkt hos er... Har ni gårdsbutik? Jag drömmer om att leva mer ekologiskt, men det är inte så lätt i de trakter vi bor. Själv ska jag så persilja och gurkfrö idag, men det blir inomhus eftersom det fortf är kallt om nätterna.

Synnøve. sa...

Här är det i full gång med. Hela helgen har hyresvärden varit ute på åkrarna och gödslat. Han kör tidigt på morgon för då är det fortfarande lite hårt i backen.
Ni har kommit mycket längre än oss här.
Det är kul att följa hos andra som har gård.
Nu har vi ju inte gård själva då, men vi bor på en och är delaktiga i vad som sker här. Det är spännande ska jag säga.
Kikar in snart igen.
Kramen Synnöve.

Mor Tuta sa...

Lycka till med löksättningen...puuh.
Kram

Helén sa...

Full fart med vårbruket, både på gärdet och i trädgården :) . Ser ut som du kan få smultron på morsdagstårtan.

pastorsfrun sa...

Oh, vad härligt!! Ni har verkligen vår ni! Ja, vi är på g här också, men inte lika mycket =)
KRAM

hugan sa...

Javisst är det ett avlångt land vi lever i...tvärr som det känns så här på vårkanten.
Jag förstår din vårglädje!

Ang. mina 540 maskor..det är en s.k citronsjal jag stickar, det är bara de här sista varven som är riktigt mastodonta ;)
Längre ner på min blogg så ser du hur en sån kan se ut!

Ha nu en skön vårdag!