2010-11-13

November

När jag kom ner i köket i morse såg jag hur dimman kom invällandes från norr. Riktigt novemberväder har vi nu med gråhet, dimma och snöslask trots plusgrader och regn.
Här ser man hur dimman närmar sig. Längst ner till höger är från söderfönstret: nu ser man vägen igen uppe på backen.

I skrivande stund är barn och make ute och plockar undan leksaker mm från sandlådan. Även min bänk på trappen får gå in på sin vinterförvaring på höskullen nu. Tiden att njuta av sommarkvällar på nämnda tingest är förbi för den här säsongen.

Igår hade vi lite mainkyr på unga fröken. Det var väldigt viktigt att hon fick nagellack på både "händer, fötter och fingrar" som hon uttryckte det. Men det blev bara på naglarna... alla 20!
Det är viktigt att det glänser!

Sonen stannade inne hos mig igår när dotera gick ut för att jobba med Pappa. Det brukar vara tvärt om annars, så det var extra mysigt att få rå om grabben själv en stund. Vi påbörjade projekt adventsgardin!

Ja ni vet den där knypplade spetsen som ska monteras på en tygbit. Så det sysslade vi med! Och givetvis skulle han prova på symaskinen!
Koncentration!

Han sydde tills undertråden tog slut, det var ganska rakt med tanke på att det var första gången som han begagnade sig av en dylig. Han är vänsterhänt vår telning, och det märktes att maskinen är gjord för högerhänta! Den som allt annat. Det blev lite bak och fram för honom, men det gick.

Och gardinen då? Jodå, den ska bara pressas efter konstens alla regler nu. Ett knypplat alster ska ju ångas, inte strykas så det tänker jag itne göra förrän det är dags att hänga upp den. Så ni får tålmodigt vänta på bildbevisen... :-)
//Bonnfrua

2 kommentarer:

Marie sa...

Vackra bilder på dimman! Mina barn har pippi på nagellack och ja, det är viktigt att det blänker!

Ulla sa...

November minsann, det har du verkligen fångat. Vad månde det bli av en sån flink liten man? Trevlig lördagkväll!