2010-11-09

Snöstorm

Hörde på radion igår att de varnade för snö idag... så jag laddade med en förfrågan till Maken om han var beredd med traktorn om jag skulle köra mig fast på väg till jobbet. Han hade traktorn i beredskap sa han, vi vet ju hur förra vintern var på den frronten så att säga!

Men det var inga problem att ta sig till jobbet, då hade snön bara börjat yra lite grann. Men hem!!!
En buss stod en bra bit ut på ett gärde... undrar hur den kom dit... och jag fick ta fart genom drivorna på rakan över åkrarna på vår lilla väg. De var inte enorma (än) men de har ju en förmåga att bildas här ute på slätta! Hörde snöplogen (fast en traktor) köra förbi här förut. Helt egoistiskt hoppas jag att han börjar tidigt imorgon så att vägen är framkomlig när vi lantisar ska in till stan och jobba!

Nordanvinden får liksom fart här ute, det är en trädunge några hundra meter norr om oss, annars så är det öppna vidder för vinden att friska i på, och det gör den med den äran!

Men barnen passade på att göra både snölykta och snögubbar när de kom hem, fast att det var mörkt och det blåste riktigt kallt! Och jo, de fick hjälp av Pappa! :-) Så bara elände med snön är det ju inte! Det är väl snarare blåsten jag ogillar!


Snölykta, den första för säsongen.

Kramsnö ger stora snöbollar!

Kämpartagen var det inga fel på!

Tiger vill in igen, var bara ute och vände.


Vi tjuvstartade med tomtebloss idag. Och visst är det mysigt! Det var inte bara barnen som njöt kan jag erkänna!

Nu sprakar elden i kamin och uppe är det tyst, barnen har somnat. Har siktat in mig på en kopp choklad ikväll, det är liksom sånt väder. Hoppas att du har det bra där du är!


//Bonnfrua

7 kommentarer:

pastorsfrun sa...

Oh, vad härligt med tomtebloss och varm choklad. Det är sånt väder idag =)
Hoppas du tar dig lugnt och säkert till jobbet imorgon. Drive safe!!

Anonym sa...

Visst är det kul med snön iallafall. Barnen här har släpat fram pulkorna.
Jag åker väl före och spårar imorgon så får du hjälpa mig om jag fastnar:)
Kram Anita

Felix sa...

Samma väder här... Halt, snöigt och blåsigt, vilket gör att de mindre vägarna här på Närkeslätten driver igen, speciellt åt det hållet jag åker till jobbet. Det är redan rejäla drivor och minst 10 cm snö på gårdsplanen! Undrar om det smälter bort i övermorgon...? Kör försiktigt i morgon!

Förstår att Tiger helst är inne. Våran Tiger har varit ute - i garageförrådet - hela eftermiddagen och hade stora problem att ta sig in nu. Snön räcker till magen - eller tvärtom... ;-)

Snöiga hälsningar
Elisabet

Birgitta sa...

Hej! I kväll har det snöat lite, väldigt lite, får se hur det är i morron. Men jag tror att vi kommer undan ganska bra den här gången också. Roligt för barnen med snön, men jobbigt för bilarna.
Kör försiktigt till jobbet i morron.
Kram Birgitta

hugan sa...

Åh vilken fin snölykta barnen gjort! mysigt :-) Och Tiger... :-) som en äkta sörlänning ;-O
Kör fort men försiktigt!!
Kram på dej

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Hoppas det inte kommit så mycket snö så ni är helt isolerade bakom drivorna nu.
Här kom det lite idag. Snöar ännu.
Men nu blir det vinter här. Snön kommer ligga kvar. Så är det varje år.

Vilken härlig snölykta barnen gjort. Ska bli spännande att se i morgon om det kommit såpass att man kan göra en här med.

Ska frysa in köttbullarna till jul nu. Det är redan stekta och klara. Skänt det. Jag längtar till jul alltså. God mat, mys vid öppna spisen (som inte värmer mycket), must, pepparkaka, lussekatter och ja du vet.
Ha det nu så gott så tittar jag snart in igen.
Kramen Synnöve.

Ulla sa...

Vilka mysiga vinterbilder! Här är det också fullt med snö och det blir så härligt dämpat ljud utenär snön bäddar in världen.