2010-11-23

Snökaos

Vilket väder! Inte för att det snöar (vilket det gör!) utan för att det blåser så pass!

I morse var vår lilla väg framkomlig med tanke på att den slingrar sig som en kostig över åkrarna där det är hur öppet som helst! Men den "stora" vägen... den var som en tvättbräda med åtkörda drivor! Men med en maxhastighet av 50 kilometer i timmen kom jag fram lugnt och säkert.

Sedan var det ju dags att åka hem. Hämtningen på dagis hade jag redan överlämnat till Maken då jag inte ville stressa i halkan. Han ringde precis när jag kom ut till bilen: det hade varit en bussolycka på rv 32 så de norrgående bilarna leddes om på vår lilla väg. Det var inte att rekommendera att ta den vägen hem blev jag upplyst om.

Så efter en del funderande valde jag en omväg på kanske en sisådär 7 km för att komma till mer skogsbevuxna marker. Sista kilometrarna var en liten skogsväg, hur framkomlig som helst! Det var som att köra i skymningen på ett julkort! Snötyngda grenar precis vid vägen... underbart i kontrast med drivorna och snön som drev över vägen tidigare. Bitvis såg jag bara en snöpinne åt gången pga snöröken som blåsten ställde till med!

Läste precis att SMHI har utfärdat en klass 2-varning och att man ska lämna bilen hemma. Vad säger chefen om det i morgon?? Är det giltigt skäl att få vara hemma med full lön? Misstänker starkt att så inte är fallet. Men om vår plog-traktor sköter sig lika bra imorgon som idag så kommer jag nog fram. Annars finns det ju en karl i huset med tre traktorer så upp ur diket borde jag ta mig!

Min novemberkaktus står i "full knopp" nu och börjar slå ut! Avslutar med en betydligt vackrare tingest än snöröken ute!



//Bonnfrua

6 kommentarer:

4U2 sa...

Halt, det är det. Och blåsigt.

Anonym sa...

Tack för trafikinformationen tidigare ikväll! Jag tog dock den vanliga vägen hem och trot eller ej men jag mötte inte en enda bil och vägen var i fint skick. Sov gott inatt och håll tummarna för att vi tar oss ut imorgon:)
Kram Anita

Birgitta sa...

Så fin din gardin med den knypplade spetsen blev. Den kan du vara stolt över. Har hört om ovädret hos er på tv. Vi hoppas klara oss den här gången också. Men vi har så kallt.
Ha det gott.
Kram Birgitta

hugan sa...

Vackert men besvärligt väder! Här är det snarare för kallt, snön får tillverkas i snökanoner istället ;-)
Hoppas vägen klarnar för er!

Evatina-beth sa...

Jag är tacksam för varje dag som jag inte behöver ut och köra i vinterväglag. När vi åkte till Norge för två veckor sedan stod vi still på E6:a i 2 timmar.
Ha en skön advent!
Kram från Eva

Black Iris sa...

Det var riktigt spännande bilturer du får vara med om får jag säga.
Kör försiktigt så gott du kan är det enda jag kan komma med.
Ha nu en skön första advent i ala fall!

Kram Maidi