2011-04-23

Påsk

Kan bara återigen konstatera att den här påsken har ett underbart sommarväder!!! Hanna undrade om vi inte kunde ta fram poolen, men jag sa att löven måste komma på träden först... så slapp vi det tjatet ett tag i alla fall.


Visst är det lustigt att varje år när våren kommer så blir man nästan lite chockad av att bladen spricker ut på vinbärsbuskarna, eller att vårlöken blommar i gräsmattan. Är det åldern som gör att jag njuter mer eller är det den snöiga kalla vintern?


Familjen njuter så mycket vi kan, äter ute och befinner oss ute nästan hela den vakna tiden. Fast i dag fick jag vara inne. I traktorn!


Det är länge sedan jag blev ombedd att köra, men nu var det kris. Stenen måste börja plockas bort från "päraåkern" och då måste ju Janne köra "maski´n" och jag vagnen som stenen körs upp på. Barnen var faktiskt lite uppspelta över att jag skulle köra! Och jo, lite spänd var jag innan. För dels skulle jag köra den traktorn som jag inte är van vid, och sedan hålla lagom avstånd till det andra ekipaget. Men det gick! Långsamt tuffade vi fram över åkern, stenen slog i vagnen, maskinen gnisslade och det dammade!


Lite överslagsräkning: en kvadratmeter innehåller ca 40 kg sten! Eller tänk så här: En vanlig enkelsäng skulle rymma mellan 70 och 80 kg sten! Det blir mååååååååååååååånga ton innan det är klart!


Inga bilder idag då jag som sagt satt i traktorn och i det damm som uppstår i dyliga situationer vill jag inte ha kameran med mig.

Önskar er alla en fortsatt skön helg!


Löjtnantshjärta som blommar.

//Bonnfrua

3 kommentarer:

Hemmafruns hörna sa...

Wow! Nu blir jag riktigt imponerad - köra traktor!!!! Vilken tuff brud du är! Glad påsk i det fina vädret!

Ulla sa...

Du får spara dina bilder i huvudet idag för det verkar som du varit med om ett och annat! Hoppas du mår bra för det var lite visset minst sagt sist vi "träffades".

nattugglan sa...

hej o va glad man blir då man hittar en annan bonde!! Jag bor opp i Österbotten i Finland.. o du måste av neråt Skåne hållet om ni redan ha börjat i åkern..Här ha just snön smält bort o ingen ha börjat i åkern ännu. Oj va sten ni har..det är sällan vi plockar sten, nångång kan en stor en komma opp som vi kastar åt sidan..Har ni djur oxå?..Vi har både köttdjur o grisar..Ha en bra dag,Kikka