2009-08-10

Det är en ros utsprungen...

Jag har inte blivit knäpp, jag vet att det inte är advent och jul än på ett tag, men det rusar väl iväg dit med, som det brukar. Förklaringen kommer alldeles strax!

Då var det dags att ta itu med en ny vecka, upp i ottan och iväg. Tyvärr vaknade Albin samtidigt som mig, så varken han eller Janne fick sova på morgonen... Det är ju onödigt att gå upp kl 5 när man får sova till kl 6 iallafall.

Idag skördade jag gurka, och uppskattningsvis skar jag av någonstans mellan 300 och 400 kg gurka. Det blir några stycken. Trots att jobbet i sig inte är fysiskt krävande är jag trött när jag kommer hem. Värmen i växthusen och de tidiga mornarna gör sitt. Men jag menar inte att klaga, jag gör bara ett konstaterande!


Det kom slagregn under eftermiddagen.
Åskan gick och det regnade riktigt ordentligt ett tag. Åskan var precis över oss, det blixtrade och dundrade samtidigt. Ljudet var så högt att jag hajade till. Som tur är, är jag ju inte åskrädd, men det är lite obehagligt när det dundrar till precis över huvudet.


Barnen tog det med jämnmod, de ritade i ett par målarböcker och bekymrade sig inte så mycket över ovädret.

Rosen.
Förra året blev det några fläckar på bladen till en av de fyra klängrosorna vi hade vid stora trappen. Eftersom jag är totalt outbildad vad gäller sånt så lät jag det bero. I år så blev det fler fläckar på den buskens blad, och de andra trebörjade också bli fula. När vi kom hem på mors dagskvällen var halva första busken gul! Bara över dagen så hade den kapsejsat totalt.
Jag tog med några blad-prover till jobbet och där konstaterade min chef vad det var för fel. Det hette något fint, men summan av kardemumma var att det var bara att ta bort allt som var angripet. Sagt och gjort, de två äldre buskarna fick lämna oss helt sonika, och de två som jag planterade för några år sedan klipptes ner tills bara några stumpar återstod. Dessutom skulle alla blad bort, så jag fick ta grovdammsugaren från butiken och suga upp dem!
Efter ett tag började buskarna skjuta skott igen, och nu har den första av ett tre-tal knoppar slagit ut. Buskarna ser än så länge fina ut, så jag hoppas verkligen att de klarar sig bra nu när smitthärden är bortplockad.



För att ändå ha något vid "stora ingången" som lyser upp de grå stenarna flyttade vi ett par klematis till de gamla rosornas platser. Janne hjälpte mig att sätta fast armeringsnätet mellan väggen och "pelaren" samt grävde ner den i marken och fäste den under balkongen. Där ska min min nyinköpta kaprifol klättra och dofta kommande somrar. Dessutom fick jag en liten bänk att sitta och filosofera på, så vips blev "trappen" lite mer "rums-lik". Så inget ont som inte har något gott med sig.


Inga kommentarer: