2009-08-04

Pipprer

När jag kom hem efter jobbet idag exploderade huvudet. Så efter att fått i mig lite mat och en huvudvärkstablett intog jag horisontalläge. Det var inte så jättemycket att välja på om man säger så.


Janne hämtade barnen på dagis och sedan var farmor ute med dem, hon passade på att plocka vinbär när de lekte. Efter drygt 2 timmar vaknade jag (!) och kunde efter en stund sätta mig upp. Så en liten stund kunde jag iallafall vara ute med banren. Hanna klängde på stegen som är en del av gungställningen, hon kröp mellan pinnarna, hängde sedan fast i stegpinnen med händerna och släppte taget och hoppade ner... Det är lite mormor i henne iallafall. :-)
När vi skulle äta kvällsmat så åt vi småfranska med vallmofrö på. När jag var barn kallade morfar Elias det för "pipprer" så det har jag nu lärt barnen att det heter, enligt gammelmorfar i allafall.




Hanna har ritat ett hästhuvud.



Albin ritade en "konstig häst som skadat halsen".





Utsikten från Albins rum.



Janne har hämtat hem tröskan idag, den står inhyst ca 3 km bort i en loge när det inte är säsong för den. Barnen och farmor var med när den hämtades, HAnna fick åka typ 50 m och Albin hela vägen hem. Me visst är det gulligt med barnen "dörsel" som hänger på ratten.

Dörsel är ett annat specialuttryck, det var Albin som sa det om hörselkåpor när han var liten, så det har numera blivit ett vedertaget begrepp hos familjen Kindevåg i Skärstad.

Den röda maskinen är potatisupptagaren. Det drar ihop sig för den med att få börja jobba...

Inga kommentarer: