2009-08-08

Pirater

Igår när jag hämtade barnen på dagis så stod Albin och en kompis vid staketet och ropade till mig: -"Albin ska komma på mitt kalas imorgon!" Grabben har precis fyllt fem år och lillebrorsan hans fyller tre i veckan, så det var liksom läge för barnkalas.

Men vi hade ju inte hört något, oss föräldrar emellen, så att säga. Så jag ringde till mamman (vi känner varandra från kyrkan mm) och frågade rakt ut hur det låg till. Så efter en del turer (mellan grillning och annat) stod det klart att Albin och Hanna skulle på barnkalas idag!


Det var pirat-tema. Så vad gör man inte för sina barn, jo kollar bland stuvbitarna och syr ett par ögonlappar och en huvudbonad till Hanna (hon valde tyget själv)innan frukosten. Resåren var obefintlig här hemma så det var bara att inhandla det tillsammans med födelsedagpresenter och lite annat matnyttigt i affären. Reultatet kan beskådas på nedanstående bild:


Förväntansfulla pirater som är på väg till kalaset.

Vi trampade cykel de dryga 2 km i motvind,

men fram kom vi. Ja Hanna åkte med mig alltså :-).

Den händiga modern som höll i kalaset hade

även sytt en flagga som prydde flaggstången...


Efter kalaset.


Två trötta men nöjda och glada barn som efter tre timmars kalas kom hem igen, fast per bil. Jag tyckte att det var säkrast för jag visste ju inte hur trött Albin skulle vara. Han måste ju trampa så pass mycket mer än mig på sin lilla cykel så han får ju verkligen jobba när vi är ute på vägarna.


Jag passade på att hacka lite ogräs i mina lister när vi inväntade att pappa Janne skulle komma hem. Det är verkligen växtkraft i marken nu, iallafall för ogräset. :-) Det tog inte många sekunder förrän jag fick experthjälp.


-" Jag hjälper dig mamma för det är för svårt för dig här inne vid väggen."


Ogräset var faktiskt borthackat där Albin gått fram. Han lär sig att använda "proffsredskap" direkt från början. Det är väl som med mig och bärplockare. Jag har nog bara någon enstaka gång plockat blåbär med enbart händerna. Jag var ju jämt med mormor och morfar ute i skogen för att plocka bär när jag var liten. De hade ju bärplockare, så då skulle ju jag ha det. Men å andra sidan så lärde jag mig ju hur man hanterar den tingesten. Sedan så är det ju skam att säga länge sedan jag krökte rygg i skogen, men det är ju en annan historia.


Björnbär.


Jag har ju glatt mig så mycket över min björnbärsbuske. Jag går och sneglar på bären när de har den här färgen som bilden visar, då tänker jag att imorgon kan jag plocka av lite. Men icke! Någon har redan varit före mig. Sitter bären lågt är det barnen och sitter de högre upp så är det maken som varit framme. Idag hotade jag med att sätta inbrottslarm på busken så att jag får ha den ifred. Men det är nog inte så lätt för den växer ju vid köksdörren...


Maskletning.


Tanken är att imorgon ska karlarna ut och fiska med en av Jannes kompisar. Och då måste man ju gräva efter mask. Så det gjordes det här innan kvällsmaten.


Det tog inte lång stund förrän det var två som letade och grävde...


...och sedan var de tre!



Här jobbas det!


Inget av barnen tyckte det var läskigt att ta i maskarna, det är det bara bonnfrua själv som tycker. Visst är det en sommaridyll?!


Resultatet.

1 kommentar:

Lovisa sa...

Åh vad mysigt att ge sig ut och fiska...får jag följa med?? Sommrarna för mig betydde alltid fiske när jag var liten. Pappa tog oss alltid med ut och metade...det var så mysigt men också väldigt myggigt ;o)

Ja det där med räkneverket har jag inte fått igång. Vet inte vad jag gjort för fel för jag gjorde precis som det stog i beskrivningen. Ska ta tag i det där när jag får tid.

Kram på dig!