2009-09-01

Bärga skörden in...

Tänk att det är september och så varmt och skönt ute! Visst blåser det här på slätten, sydliga vindar men ändå...

Idag hade jag ett ärende in till staden så jag lämnade hämtningen av barn på dagis till Maken. Jag gjorde ytterligare några "ärne" när jag ändå var i kommunens huvudort. Men sedan tog jag mig friheten att passera en plantskola på vägen hem!

Solen sken, det fanns massor av orkideer, uteväxter i olika kulörer, fruktträd, buskar, rosor, begonior... massor!


Jag passade på att bara njuta och insupa lugnet och färgerna där i solen. Så skön paus mitt i allt det vradagliga som ibland känns grått. Jag hade även en baktanke med min lilla avstickare, jag har nämligen planer på att göra om rabatterna på framsidan av huset till perenn-rabatter! Tanken har funnits ett tag, och nu så har jag börjat utveckla min idé, efter godkännande av min andra hälft. Ännu står mina pelagoner kvar med massor av knopp i, så jag har inte hjärta att slita bort dem än, men det kommer väl en dag det blir dags för det med. :-)


Höstflox, finns i Svärmors rabatt,

jag har fått lov att ta lite sedan...


Sista tröskeriet för i år!


Nu så är snart all vår spannmål avmejad, eller tröskad, eller skördad, eller intagen, eller vad man nu använder för uttryck. Förvisso har vi inga jättearealer men det är ändå skönt att kunna bocka av en av alla sakerna som finns att göra så här års. Igår var det ju potatisskörd och den forslades in till Skänninge idag. Så inte är han arbetslös min make inte!


För några år sedan, skulle gissa på fyra stycken, var vår grannflicka just 4 år. Hon passerade då förbi Janne när han höll på att greja med tröskan. Eftersom hon var i fråg-åldern undrade hon: -"Varför är tröskan gul?" Janne svarade: -"För att matcha säden!" Som man frågar får man svar... :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahah Vad rolig Janne är. Vilket bra svar!!!! Kram Mia

Anonym sa...

13 lass kvar!!
Frågan om tröskan blir väl en "klassiker"!!

Kram Anita