2009-09-03

Vuxenpoäng

Idag har barnen och jag varit på "kören". Det är en familjekör som startat i Sjökumla där föräldrar och barn sjunger tillsammans. Idag var vi 4 mammor och 8 barn mellan 2 och 5 år. Jag måste erkänna att det var riktigt kul! Rörelsesånger och lekar för att hålla barnens koncentration på topp. Körledaren Madde är enormt duktig! Det är sannerligen en gåva att kunna inspirera barn (och vuxna) så mycket!



Innan kören och efter bokbussen var Janne och jag på banken, det är dags att skriva om ett av huslånen. Jag tyckte det var väääääääääääldigt många vuxenpoäng att ta lån för att renovera huset, men att x antal år senare skriva om dem... jag undrar om det inte är ännu fler poäng... :-) Lite kusligt faktiskt att sitta där mitt emot bankkvinnan och prata amorteringar och räntor. Jämfört med vad en pytteliten etta kostar i Stockholm har vi ju inte mycket lån, men det är ändå lite läskigt när man ser siffrorna svart på vitt så där.



I går experimenterade jag igen... ni tycker väl att jag är helknasig som håller på, men ack vad roligt det är när man bara har inspiration till det! Fast å andra sidan inkräktar det på det vardagliga, som att hålla efter och plocka, plocka och plocka efter alla i familjen. :-)



Saft.


I bilen hem igår från arbetet funderade jag lite på vad man kunde göra av alla äpplen vi har. Tankarna löpte och plötsligt fick jag idén att göra saft av äpple och rabarber. Varför inte prova? I "köpesaft" är det ju ofta äpple, så jag testade. För att sätta extra piff lade jag i lite kanelbark också. Och resultatet var inte så dumt, det kan nog upprepas! Smakar lite jul, men det är nog kanelen som gör det.



Vad vore ett bonnakök utan en saft-maja?! Tack mummen för att jag fick den en gång för länge sedan! Att använda en dylig gör ju saftningen så lätt, man bara häver i frukten däruppe och kokar vatten där nere och i mitten blir det saft. Svårare än så är det ju inte! ;-)

2 kommentarer:

Marie sa...

Men om den smakar jul kanske den förutom som vanlig saft passar utmärkt som varm saft om det blir kyligt väder? Ungefär som ... 1 liter äpplemust (rå äpplejuice) eller vilken välsmakande äpplejuice som helst, 1 kanelstång, 4 kryddnejlikor. Koka upp, sjud i fem minuter och sörpla som en amerikan kring jul, ty det är ju vad det är; "Warm Apple Cider"!

Bonnfrua sa...

Tanken har föresvävat mig, om ändock icke så konkret som du föreslog. Huvudsaken är ju att de tre saftdrickarna i familjen har godkänt den! :-)