2011-06-25

Projekt östra sidan av huset

Då fortsätter jag då med att visa det lilla sidoprojektet som var tvunget att bli samtidigt som husets "ansiktslyftning" åt norr (se förra inlägget). Anledningen var helt enkelt att den här rabatten inte ville sig som det var tänkt. Massor av olika lökväxter var nedstoppade mellan pionbuskarna, men de trivdes inte alls här. Och för att få ett enhetligt intryck så klurade jag ut att kantstenen fick löpa från framsidan (befintliga gamla kantstenar), hela vägen på den här sidan och så baksidan. Som en yttre ram helt enkelt. Det är lättare att visa med bilder, så nu kör vi:

Lökarna (tulpaner, krokus, påskliljor och hyacint) grävdes upp plus att jag tog bort översta jordlagret för att minimera fröogräsets uppkomst. Snöret är åter uppspänt för att få en rak linje där stenen ska läggas.

Kallt i luften, Hanna är kollar in projektet som är under arbete.

För att försöka ogräsets härjningar köpte jag en duk som jag lade under de nytvättade stenarna. Där krattan står grävde jag också upp så att söder- och österrabatterna liksom möts vid husknuten. Dit flyttade jag mina tre löjtnantshjärtan som inte alls trivdes utmed söderväggen.

Eftersom stenarna kommer från "päraåkern" var de alla jordiga och trista i färgen. Högtryckstvätten fick jobba hårt, även barnen och jag. Fast de slutade när de tyckte det var nog, jag var ju liksom tvungen att försöka kämpa på ändå.
När vi började var det en tisdag med kyla och småregn, så vi var påpälsade därefter.


Lördagen i samma vecka var betydligt skönare arbetstemperatur. Dessutom hade ett nyss lass med sten anlänt, den här gången intill rabatten så nu var det bara vattenslangen som behövde dras ut. Istället som första skopan med sten: Stenen fick flyttas efter tvättningen.


Hanna använder en lite "skövel" (skovel på svenska) för att flytta stenarna till en back där vi sedan tvättade dem och bar dem till rätt ställe i rabatten.


Det börjar synas hur det kommer att se ut.


Vattenslangen hade en tendens till att gå isär i kopplingarna. Här får jag hjälp av "Drängen" och Albin att sätta ihop skarven igen.


Kantstenen satt, buskarna blommar och jag bara njuter!


Om du klickar här ser du hur det ter sig ovanifrån.


Löjtnantshjärtana som flyttades tog sig och har blomstrat och glatt mig hur mycket som helst! Den här bilden är från idag och i bakgrunden kan man ana pionerna.

//Bonnfrua

2 kommentarer:

Ulla sa...

Oj, oj nu har du fått lön för möda. Det blev så fint. Stenar i rabatter är riktigt snyggt. Naturen i en skön blandning.

Black Iris sa...

Ja det var väldans vad fint du fått till det. Jobbigt värre måste det varit men skam den som ger sig...

Kram Maidi