2012-03-02

Lärkan har kommit

Här ute på slätta har ett säkert vårtecken hörts och setts. Redan i onsdags den 29/2 så hörde jag lärkan drilla högt uppe i skyn, och nog har jag hunnit se dess speciella "fladdrande" upp från åkern och högt upp i det blå. Det är faktiskt ett privilegium att ha denna lilla oansenliga skönsjungande fågel så nära inpå "knuten".


Och vi njuter av det vårväder som skänkts oss de senaste dagarna.

Hanna fick för sig att vilja cykla hem från dagis en dag, så igår fick den nya röda treväxlade 20" cykeln åka med till dagis, och stod parkerad på altanen med hjälmen hängandes på styret.

Fram kom även svärmors gamla cykel och fick lite luft i däcken och sedan var den startklar. Albin och jag trampade iväg de 3.5 km över slättas med-och motlut samt backar till dagis där liten fröken fick bråttom hem. Visst tar det lite tid att komma hem, särskilt idag då det var motvind hem! Även i den nedförsbacke vi har fick vi trampa, så det säger ju lite om hur trögt det gick i motluten med vinden rakt i ansiktet. Men hem kom vi!


Nu börjar det dra ihop sig till helg. Janne är ute och förbereder potatisen inför butiken imorgon. Mycket jobb är det när man har en gårdsbutik! Förhoppningsvis kommer han in till kvällsmaten, men säkert är det inte idag. Barnen är just nu ute och "kollar läget" på den fronten.


Önskar dig en bra, skön vårig slapparhelg!


//Bonnfrua

4 kommentarer:

hugan sa...

Mycket jobb för de här egen företagarna japp..vet en till!
Dock inte jordbrukare ;)

Pippifåglar har jag också hört de senaste dagarna, vilka de är har jag ingen aning om ;) dock ett vårtecken även här uppe!

Ha en skön helg!

Black Iris sa...

Jag har liksom Hugan inte en aning om varken hur Lärkan låter eller ser ut. Jag måste kolla upp det på min fågel-app i telefonen för kanske vi också har såna. Vem vet??
Jag kan bara de allra vanligaste men tycker det är så roligt med fåglar..

Kram Maidi

AnnaKK sa...

Jag vet inte om jag nånsin ens har hört en lärka!? Men det kanske jag har, men utan att jag isåfall har förstått vad det var för fågel? :-) Hur de ser ut, vet jag inte heller på rak arm...

Men andra fåglar (som jag känner igen!) spanar jag mycket efter om dagarna nu - tyvärr utan framgång. Men de kommer väl när som helst, så... :-) Tänker på starar och tranor!

Fast nu har vi fått ett sånt där onödigt (?) och supertrist bakslag... Det är full vinter här igen idag - och det är det antagligen hos dej också!? Bara till att hoppas att det inte blir långvarigt. <:-)

Cykla till jobbet känns väldigt långt borta en dag som den här! Hm...

E-K sa...

Hej!
Det här är inte en kommentar på ditt inlägg egentligen, men iallafall... I lördags gick C och jag i Norrköping och kikade i affärer, när C plötsligt visade mig Bonnfruas örtsalt! Köpte förstås en burk, och tycker att det är väldigt roligt att du får sälja dina produkter i en så trivsam ekologisk butik!
Kram
E-K